KEROPOK GENDAR... RICE CRACKERS - Lynn's book




   Pembantu rumah yang baru pulang ke Indonesia ada membawa balik sejenis garam. khas untuk membuat keropok gendar. Garam itu akan menjadikan keropok kembang bila digoreng, katanya. Nasi sejuk lebih yang dimasak semalam (dalam 6 senduk penuh nasi), dikukus semula pagi-pagi, dan bila dah lembut, mereka gunakan lesung untuk lenyek-lenyekkan nasi tu dalam bekas, campur garam special tadi tu dalam sesudu teh. Tidak digalakkan menggunakan food processor atau blender, sebab nanti lembik sangat.
  Bulatkan nasi hancur tadi dan gulung memanjang. Biarkan sejuk (jadi keras macam nasi himpit). Potong nipis-nipis dan canaikan leper. Susun kepingan dalam dulang (alas dengan plastik biar tak melekat) dan jemur di tengah panas hingga kering betul-betul (kalau tak, cepat rosak). Bilah dah betul-betul kering, boleh disimpan untuk digoreng. Kata mereka, keropok ni ringan dan rangup, sedap dimakan dengan sambal pecal.  Sedap hasilnya.




Garam keropok gendar



Keropok yang sedang dijemur

3 comments:

  1. Mana nak dpt garam ni ek

    ReplyDelete
  2. Kat Indon saja ada jual rasanya...tp tk sure healthwise ok atau tak ingredients garam ni

    ReplyDelete
  3. Saya dari Indonesia. Garam itu namanya garam bleng, biasa digunakan untuk membuat kerupuk nasi, sehingga nasi menjadi kenyal dan tidak lembek. Tetapi sebenarnya, garam itu adalah bentuk tidak murni dari boraks dan berbahaya bila dimakan. Silakan cek di internet 'garam bleng'. Semoga bermanfaat. Salam.

    ReplyDelete